söndag 24 augusti 2008

Vitaminer och mineraler


















Gjorde ett stort misstag och slutade med mivitotal när jag blev gravid.
Hade råd pratat med MVC och de rekommenderade inte hälsokostpreparat.Nu är det ju som så att det är skillnad på hälsokostpreparat och vitaminer/mineraler(som naturläkaren Anna på LIFE berättade för mig).Som hälsokostpreparat menas tex rosenrot,ginseng alltså sådant som kommer från örter och rötter.Att däremot äta vitaminer eller mineralen är inte skadligt, även om man kanske skall rådfråga med sin barnmorska innan.Fick också reda på det är jätte viktigt att äta Omega-3 speciellt fettsyran DHA de sista tre månaderna.Detta behövs för barnets ögon,hjärna och dess utveckling.Låga doser av dessa fettsyror kan leda till att barnet får ASHD,och för modern kan det leda till ökad risk för depression efter förlossningen.Sedan berättade även Anna mitt illamående sitter ihop med mina PMS besvär och att detta oftast beror på B6 brist.Så nu har jag laddat upp med vitaminer och mineraler för både mig och grodan så vi håller oss friska och krya.

Inga kommentarer: