måndag 22 september 2008

Graviditetsdiabetes


Min syster (som också är gravid,nu i vecka 36) har fått graviditetsdiabetes, kom som en chock för oss alla. Ingen i vår familj eller släkt har diabetes så hon är den första. Det är verkligen tragiskt vad som händer när man får diabetes både med min syster och hennes lilla flicka. Tre stick i fingret och en spruta i låret varje dag, mäta blodvärdet en timma efter varje måltid + vid uppvaknande, känna efter att barnet sparkar som det ska (tänk den känslan), barnets vikt ökar i onormal takt och chansen till en normalfödsel är ganska liten pga av barnets vikt. Hennes mardröm var just att föda med kejsarsnitt med nu är det 50%-50% chans att hon får föda med kejsarsnitt. Om du vill veta mer om graviditetsdiabetes kan jag tipsa om en bra länk: http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/195
29% av alla kvinnor som får graviditetsdiabetes får tyvärr tillbaka diabetes senare i livet. Jag håller tummarna för dig kära syster och lilla M. Sen vill jag uttrycka min enorma uppskattning till sjukvården i Thailand, den är fantastisk!

Inga kommentarer: