onsdag 24 september 2008

Officiellt medlem i skvallermaffian


Allt började den dagen vi flyttade in i våran lägenhet. Vi höll på att packa upp våra grejer och ställde saker på plats för att slutligen borra upp två hyllor vi skulle ha i vardagsrummet. Hyllorna är två vanliga expedit hyllor från Ikea som har ca 8 håll i väggen som skall borras fast. Säg att vi hade borrat ca 10 minuter så BANKAS (minst sagt) det på vår dörr.Jag med mitt humör har laddat med adrenalin innan jag ens öppnat dörren (vem fan slår på min dörr!!) I dörren möts jag av en man i runt 60 års åldern som är ill röd i ansiktet och med knuten näve (påminde om en gammal svensk film från 60-talet när de pratade med gamelsvenska) några cm från mitt ansikte skriker
- SKA NI GE ER MED DET HÄR FÖRBANNADE BORRANDET SNART!!
- Ursäkta, sa jag helt lugnt först
Nu hördes även en röst en trappa upp som skrek och klagade i full rulle (mannens fru)
- Ni har hållt på hela dagen med det här borrandet nu får ni ge er!!
Både jag och S vart totalt paffa, WHAT vi hade borrat två hyllor på hela dagen och det på loppen inom 10-15 minuter.Kan också tillägga att det var en söndag och att klockan var 15.20.
- För det första så skall du ta och lugna ner dig (säger S till mannen) du ska inte komma hit till vår lägenhet och bete dig som en aggresiv idiot utan att ens ha pratat med oss i lugn och ro. Vi har precis flyttat hit och håller på att borra upp två hyllor hur kan ni kalla det en hel dag?, sa S
Från mannens ansiktsuttryck kunde man se att han verkligen skämdes och började lugna ner sig markant. Istället blev det ett jävla liv på hans kärring som nu hade vågat sig ner två trappsteg och stod och gormmade som en dåre (med hemtelefonen i handen).
Det slutade med att jag fick ta hand om kärringen och S om gubben (som lugnat ner sig och börjat fatta deras fel) Det var ju inte svårt att första att det var kärringen som peppat upp gubben i max för att gå ner och ge de nya grannarna en läxa.
Både jag och S som har ett grymt humör annars klarade av situationen kanon bra och höll oss lugna, vilket jag idag är SÅ glad för, nu är de DOM som skäms varje gång vi ses.Hur som helst så har detta paret nu blivit OTROLIGT trevliga när de 1 år senare insett vilka bra grannar vi är som man aldrig hör ett pip från.
Värre var det med grannarna under oss som var ett rent helvete på helgerna fester som inte går att beskriva! Både jag och S var nere och knackade på ett antal gånger för att få tyst på dem.Visst de blev tysta och stängde av, men nästa helg var det samma visa igen.Inte nog med det de brukade även spela elgitarr med förstärkare i lägenheten, så vi brukade ha rätt mycket live musik här hemma. Efter S sista besök hemma hos dom (då han höll på att slå sönder deras dörr) tog det inte lång tid innan de flyttade, så tack å lov är de borta nu. I vårt grannskap bor det gott om skvallerkärringar det är inte nåt nytt för mig vad som där emot förvånnade mig är hur jävla mycket det verkligen vet om allt och alla, wow! Efter ett antal träffar med många av dom i tvättstugan har jag fått höra på både det ena och det andra, mycket saker jag inte ens vill veta om andra människor. Personligen har jag aldrig haft något med dom och göra då jag mest bara slår dövörat till och svarar ja eller nej på frågor som måste besvaras. Så kom det en dag då det blev min tur att mötas upp med en av dom. Det var för ca 2 månader sedan då jag och S skulle gå och tvätta vi hade bokat tid för tvätt klockan 16.00 till 19.00. Där vi bor finns det två tvättstugor vägg i vägg så att fler kan tvätta.Jag hade som sagt bokat tid på en av dom, men då den andra tvättstugan också var obokad slängde jag in min tvätt i den med (vilket man är tillåten att göra om ingen annan bokat)
När klockan var 16.45 gick vi ner för att ta ut maskinerna och möts av en av kärringarna
- Du, är det din tvätt som är där inne så ska du veta att jag slängt ut den!
- VAD SA DU, har du slängt ut min tvätt sa jag?
- Ja för du har inte satt in din cylinder så då får jag ta över om jag vill, säger kärringen. Det började blixtra framför mina ögon!
- Du din tvätt kommer flyga ut NU, sa jag och började gå mot tvättrummet med kärringen hak i häl,
- Du rör inte min tvätt, skriker hon
Jag kände hur min puls gick i max och kände verkligen för att ge henne en örfil, men då jag var gravid fick jag ta det lugnt. Jag gick fram till henne och ställde mig mm från hennes ansikte och sa
- Du rör inte min tvätt förstår du!
Tillslut kommer S som går emellan och som trodde jag var påväg att attakera tanten. Hör ni ta det lugnt ni har missuppfattat varandra ni pratar om helt fel tvättstuga, säger S. Nu visade det säg att hon inte tagit ut min tvätt från den tvättstugan jag hade bokat tid för (vilket jag trodde) utan hade tagit ut den från den obkade tvättstugan. Hur som helst så hade hon inte rätt att ta ut den heller eftersom jag redan tagit den tvättstugan och den tiden. Hon visste ju inte vem som hade bokat den andra så även det var fel, men jag tänkte skit samma låt henne ta den då.
Av någon konstig anledning så har jag stött på henne rätt ofta i tvättstugan den senaste tiden och faktiskt börjat tycka hon är helt ok att prata med då hon varit EXTREMT trevlig mot mig hm..
Sist jag var i tvättstugan hade jag S med mig och då träffade vi på både henne och hennes man, så vi stod och pratade riktigt länge.De var då vi fick höra på alla dessa enorma historier om grannarna i huset. Nån hade låst ut sin fru på balkongen, nån var alkoholist och polisanmäld av grannarna, nån var hockeyproffs, nån hade dött, nån hade fester varje helg osv osv. Sen fick vi höra att dom var bästa vänner med våra grannar (dom som kom ner första dagen vi flyttade in och borrade våra hyllor) Å hjälp tänkte jag, lika barn leka bäst.Sen har vi tant tre som också är med i maffian. Den här tanten är faktiskt jätte gullig inte alls elak som de andra två men däremot skvaller skvaller skvaller så det skriker om det.Alla dessa tanter håller ihop, de klagar till hyresvärden ihop, de skvalrar om grannar ihop, de håller koll på gården ihop ja de gör allt ihop. Så de senaste veckorna har jag stött på de här tanterna lite titt som tätt och de har börjat behandla mig som världens bästa polare de tom så att mig en dag "vi måst hålla ihop så att huset är lugnt å fint". S höll på att dö när han hörde det och sa, vilket jävla liv de här kärringarna har! Själv har jag gått oh blivit medlem i skvallermaffian och av en enda anledning för att INTE vara en av deras "offer" ibland kanske man tom kan ha nytta av dom. Vi som skall få nya grannar efter dårarna under oss, vi kanske får problem igen då är det ju bra att ha de där tanterna som back up, eller hur? Låter jag som en svensson svensson nu eller kanske som en medlem i svallermaffian!

Inga kommentarer: